Herinrichting Vondellaan

De gemeente Baarn is in 2024 begonnen met het maken van plannen voor de herinrichting van de Vondellaan in Baarn. De Vondellaan krijgt een nieuwe inrichting om meer ruimte te maken voor de fiets. Op deze pagina leest u meer over de plannen en houden wij u op de hoogte van de ontwikkelingen.

Doorfietsroutes

Om vlot, veilig en comfortabel in de provincie Utrecht te kunnen fietsen, werkt de provincie aan het regionale fietsnetwerk. Een belangrijk onderdeel van het regionaal fietsnetwerk zijn de ‘doorfietsroutes’. Bekijk de video van de provincie Utrecht met een uitleg over de doorfietsroutes:

Video provincie Utrecht met uitleg over doorfietsroutes

Doorfietsroute Amersfoort-Hilversum

De provincie legt samen met gemeenten negen nieuwe doorfietsroutes aan in de provincie Utrecht. Een daarvan is de doorfietsroute Hilversum – Amersfoort. 

De betrokken gemeenten en de provincie Noord-Holland gaan samen de bestaande fietspaden op deze route verbeteren, aan elkaar verbinden en voorzien van herkenbare belijning, wegwijzers en verlichting. Zo wordt het aantrekkelijker om tussen Hilversum en Amersfoort de fiets te pakken. Lees meer over de doorfietsroute Hilversum – Amersfoort.

De Vondellaan is onderdeel van de doorfietsroute tussen Hilversum en Amersfoort. 

Vondellaan 2024
De Vondellaan in Baarn, 2024

Wat we gaan doen in de Vondellaan

De gemeente Baarn gaat diverse maatregelen nemen om fietsers in de Vondellaan meer ruimte, veiligheid en comfort te bieden:

  • De Vondellaan wordt een fietsstraat van rood asfalt met tweerichtingsverkeer voor fietsers. Langs de kanten van het pad komt een rabatstrook: een strook van 50 centimeter met andere verharding.
  • De rijbaan wordt eenrichtingsverkeer voor auto’s en versmald tot 3,5 meter. Langs de kanten komt een rabatstrook van 50 centimeter. Hiermee is de auto ‘te gast’ op de rijbaan. Auto’s zullen in de praktijk achter fietsers aanrijden.
  • Door de versmalling komt ruimte vrij. De aanwezige bomen en planten krijgen hiermee meer groeiruimte. Op sommige plekken komt er nieuwe beplanting voor verbetering van de biodiversiteit en ter verrijking van het straatbeeld.
  • De inritten vanuit de Nicolaas Beetslaan en de Bilderdijklaan worden zo ingericht dat duidelijker is dat fietsers op de Vondellaan voorrang hebben.
  • Naast de bestaande verhoging ter hoogte van Vondellaan 3-5 komen erop diverse plekken extra drempels.
  • Er komt meer groeiruimte voor de bomen langs de Nieuwe Baarnsche School. Het aantal Kiss & Ride-plekken wordt daarvoor in de toekomstige situatie teruggebracht naar vier. Deze parkeerplaatsen krijgen een verharding van grastegels waardoor de parkeerplaatsen een groenere uitstraling krijgen.
  • De oude lichtmasten worden vervangen door nieuwe.
  • Een aantal kabels, leidingen en rioolhuisaansluitingen aan de oneven zijde worden vervangen.
  • Het regenwater wordt afgekoppeld van het riool. Particulieren die geïnteresseerd zijn om mee te doen aan dit afkoppeltraject, kunnen de mogelijkheden laten onderzoeken. Denk hierbij aan verticaal infiltreren of aan een infiltratieput op eigen terrein.

Bovenstaande beschrijving is in onderstaand beeld weergegeven:

Herinrichting van de Vondellaan. De beschrijving staat in de tekst boven de afbeelding.

Planning

Het definitief ontwerp ronden we in de eerste kwartaal van 2025 af. Vervolgens bereiden we de aanbesteding voor en selecteren we een aannemer. Naar verwachting zal de aannemer in het laatste kwartaal van 2025 met de uitvoering starten.

Contact

Bij vragen kunt u contact opnemen met Anita Szirbek (projectleider civiele werken | team beheer) via a.szirbek@baarn.nl.