De ambtelijke organisatie
De ambtelijke organisatie is opgebouwd uit de algemeen directeur (directie), de teams en een concernstaf en bestaat uit de organisatieonderdelen die genoemd worden in het organogram.
Algemeen directeur is de gemeentesecretaris en het hoofd van de ambtelijke organisatie. Deze geeft leiding en coacht de teammanagers en de concernstaf.
De strategisch manager Bedrijfsvoering is verantwoordelijk voor het leiden en ontwikkeling van de bedrijfsvoering. De manager bedrijfsvoering geeft leiding aan het Veranderteam en de teammanagers van Informatie en Intern Advies.
Het veranderteam maakt integrale verandering op strategie, cultuur en structuur mogelijk.
De concernstaf is ondersteunend aan de gemeentesecretaris. De staf kenmerkt zich door een onafhankelijke positie en concernbrede blik. De staf richt zich op strategische advisering, coördinatie en verbetering van bestuurlijke processen, bestuurlijke advisering, concern control, juridische control, integriteit, coördinatie verbonden partijen en toezicht op de privacywetgeving.
Download hier de printbare versie (pdf)Â
Teams
De ambtelijke organisatie kent een aantal teams die worden aangestuurd door een teammanager.
- Het team Intern advies is verantwoordelijk voor alle advisering aan de teams en het bestuur. Ze leveren advies aan andere teams over voorstellen en vraagstukken en ontwikkelen beleid op het eigen vakgebied. Team Intern advies bestaat uit de volgende subteams: Juridische Zaken (incl. Inkoop), Communicatie, Financieel beleid & beheer en Personeel & Organisatie.
- Het team Informatie is verantwoordelijk voor de uitvoering van de interne dienstverlening. Team Informatie bestaat uit de volgende subteams: Secretariaten, Facilitaire Zaken, Belastingen, Gegevensbeheer, Informatiemanagement.
- Het team Ontwikkeling Samenleving is verantwoordelijk voor de integrale beleidsontwikkeling, vaststelling, monitoring en evaluatie van beleid op het gebied van wonen, economische zaken, kunst en cultuur, sport, onderwijs, onderwijshuisvesting, maatschappelijk vastgoed, jeugdzorg, participatie, maatschappelijke ondersteuning en gezondheid.
- Het Team Ontwikkeling Ruimte & Omgeving is verantwoordelijk voor de planontwikkeling op ruimtelijk gebied evenals verkeersbeleid, duurzaamheid, vergunningverlening, openbare orde en bestuurlijke handhaving. Het team is verantwoordelijk voor planvorming en realisatie van de omgevingswet. Het voert de regie op alle aanvragen in de ruimtelijke omgeving waarvoor een gemeentelijk besluit nodig is en zorgt voor de handhaving hiervan. Het team bestaat uit de subteams: Planontwikkeling, Vergunningverlening, Openbare orde en veiligheid, Toezicht en handhaving, Verkeer (beleid) en Duurzaamheid.
- Het Team Burgercontact richt zich op alle klantvragen en is het eerste gezicht van Baarn. Onder dit team vallen de subteams Burgerzaken, Uitvoering Sociaal domein en het Baarns contactcentrum. Het team Burgerzaken levert diverse producten zoals paspoorten en rijbewijzen, is verantwoordelijk voor de Basisregistratie Personen (BRP), de Burgerlijke Stand, de begraafplaatsadministratie en wet op de Lijkbezorging. Loketten beoordeelt bijvoorbeeld aanvragen voor urgenties, gehandicaptenparkeerkaarten, minimaregelingen, leerlingenvervoer, Wmo-voorzieningen en de leerplicht.
- Team Beheer Ruimte Omgeving richt zich op het opstellen van beleid voor en uitvoering van beheer van de openbare ruimte: de realisatie en het onderhoud van onder andere water, wegen, groen, gebouwen, parkeren en begraafplaats. Het team kent de volgende subteams: Buitendienst, Beheer (begraafplaats en vastgoed), Afval, Handhaving en opsporing (Boa’s) en Verkeer (uitvoering), Leefomgeving en Civiel.