Handel in tweedehands goederen

Koopt en verkoopt u tweedehands goederen? Dan bent u verplicht om alles vast te leggen in het Digitaal Opkopers Loket (DOL). 

Hoe het werkt

U meldt zich allereerst als handelaar aan in het opkopersregister.

Aanmelden in het Digitaal Opkopers Loket (DOL)

Via het Digitaal Opkopersregister krijgt u een account. De gemeente en politie ontvangen hiervan een melding. De gemeente neemt, ter controle, per e-mail contact met u op.

Alle inkoop en verkoop registreren

Iedere keer dat u iets koopt of verkoopt, moet u dit in het loket verwerken.

  • U noteert onder andere het merk, type en serienummer.
  • U noteert welke producten u aan wie heeft verkocht.
  • Alles wat u koopt en registreert, moet u zeven dagen bewaren voordat u het mag verkopen.

De politie krijgt automatisch bericht wanneer u een product invoert dat als gestolen geregistreerd staat in de database van gestolen goederen.
 

Voor wie is het Digitaal Opkopers Loket

Opkopers en handelaren in gebruikte goederen zijn verplicht zich te registeren in het landelijke systeem. Het gaat om bijvoorbeeld tweedehands auto’s of mobiele telefoons, laptops of sieraden. 

Het Digitaal Opkopers Loket voldoet aan de wetgeving van Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Uw gegevens zijn alleen toegankelijk voor functionarissen van de gemeente en de politie.

Waarom een opkopersregister?

Door dit register is de kans kleiner dat u gestolen goederen opkoopt. En de politie krijgt informatie waardoor criminelen eerder opgespoord kunnen worden.

Voorkom diefstal en heling! Kijk voor tips op Stop Heling. 
 

Contact

Heeft u nog vragen? Neem dan contact op de gemeente Baarn.